0
0 produse în coș

No products in the cart.

Selectează o Pagină

REDUCERI ❤️ LA TOATE KITURILE

Cum să creezi un newsletter

Categorie: E-mail Marketing
În articolul nostru detaliat, explorăm toate aspectele esențiale ale creării unui newsletter de succes. Începând cu definirea strategiei și a obiectivelor, și până la alegerea software-ului potrivit, vă oferim un ghid cuprinzător. Învățați cum să configurați eficient lista de abonați și să creați un șablon de newsletter care convertește. Perfect pentru marketeri și proprietari de afaceri care vor să îmbunătățească angajamentul și să crească ROI-ul.

Newsletter-ul sau buletinul informativ reprezintă o componentă esențială a strategiei de marketing prin e-mail. Prin intermediul acestuia poți ține legătura cu clienții actuali și potențiali, cu abonații. Este modalitatea prin care poți realiza o relație cu aceștia, îi poți ține implicați prin oferirea unui conținut de calitate, informații utile, actualizări ale produselor și serviciilor, promovarea unor oferte, și multe altele. Astfel poți construi afinitate pentru brandul tău și, în final, poți stimula vânzările. Totodată este o modalitate de a atrage noi potențiali clienți, de a genera trafic către site-ul și blogul tău, care, de asemenea, în final vor conduce la creșterea ratei de conversie.

Te poți întreba de ce ai nevoie de un newsletter acum, în zilele noastre când rețelele de socializare sunt în vogă. Ei bine, în primul rând pentru că datele statistice arată că un  număr impresionant de mare de oameni la nivel mondial folosește e-mailul (aproximativ 4 miliarde, jumătate din populația planetei), iar aproximativ jumătate dintre ei spun că au fost influențați de un e-mail de marketing atunci când au făcut o achiziție.

Prin intermediul buletinului informativ prin e-mail se realizează o legătură directă, personalizată cu abonații, grație instrumentelor de segmentare, personalizare și automatizare. Mai mult, un e-mail rămâne în căsuța de e-mail până când destinatarul va face ceva, îl va citi, îl va șterge sau îl va arhiva, pe când un mesaj de pe rețelele sociale poate trece neobservat.

În plus lista de abonați, precum și conținutul media, îți aparțin, ceea ce nu este cazul pentru rețelele sociale.

Ideal ar fi ca cele două canale, e-mailul și rețelele de socializare, să meargă mână în mână.

Așa cum spuneam în articolul precedent „Ce este newsletter-ul și cum te poate ajuta să-ți crești vânzările”, chiar dacă ești la început cu afacerea ta este important să ai un newsletter, dacă nu, poți pierde clienți, clienți potențiali și, în final, bani.

Marketingul prin e-mail este un canal important de creștere a vânzărilor cu un excelent ROI (Return Of Investment), de aproximativ 1:40 (fiecare leu investit aduce înapoi 40 de lei), iar newsletter-ul reprezintă o componentă esențială a strategiei generale de e-mail marketing.

Dacă nu știi de unde să începi, ți-am pregătit mai jos pașii care te vor ghida în crearea propriului newsletter:

 

Pregătește strategia, stabilește obiectivele newsletter-ului

Pentru a putea crea un newsletter eficient mai întâi de toate trebuie să stabilești care este scopul pe care vrei să-l atingi cu acesta. De regulă, newsletterele fac parte dintr-un plan mai amplu al strategiei de marketing, au un obiectiv specific și sunt orientate către un public țintă.

Astfel, primul pas în crearea unui buletin informativ este planificarea. Înainte de a redacta newsletter-ul, ia în calcul următoarele aspecte:

  • Care sunt obiectivele newsletter-ului, care este scopul acestuia?

Trebuie să stabilești clar ce dorești să obții prin trimiterea newsletter-ului (construirea gradului de conștientizare a mărcii, atragerea de noi clienți, generarea de trafic, fidelizarea clienților existenți, obținerea unui feedback din partea clienților, creșterea vânzărilor etc.).

  • Cui te adresezi, care este publicul tău țintă și care sunt nevoile lui?

Cu o segmentare adecvată a listei de abonați, precum și cu ajutorul personalizării poți trimite mesaje unice, țintite, capabile să mărească rata de click, ceea ce se traduce în rate de conversie mai mari.

  • Care este conținutul newsletter-ului, ce vrei să transmiți?

Actualizări ale companiei, informații prețioase despre un nou produs sau serviciu,  recomandări, noi articole de blog, oferte exclusive, etc.

  • Ce valoare adaugi pentru abonații tăi?

Pentru a fideliza abonații întotdeauna trebuie să adaugi valoare în fiecare newsletter, poate fi vorba despre o ofertă personalizată, atenționare despre un nou articol pe blog, de o trimitere către un conținut cu acces închis (o carte electronică, un șablon, anumite instrucțiuni, etc.).

  • Care este periodicitatea newsletter-ului, cât de des vei trimite un newsletter?

Indicat este să nu trimiți nici prea des pentru a nu plictisi, dar nici prea rar pentru a nu fi uitat; poți începe cu un newsletter pe lună, vezi ce se întâmplă și apoi poți micșora intervalele de trimitere, poți ajunge la un newsletter pe săptămână.

De asemenea, trebuie să stabilești care este cea mai bună zi a săptămânii când poți trimite newsletter-ul, precum și intervalul orar. Conform studiilor, rata de deschidere (click to open) este mai mare la mijlocul săptămânii, în intervalul orar 9-11, dimineața.

Atât timp cât newsletterele vor avea un conținut de calitate, valoros, vor fi trimise la intervale regulate pot fideliza abonații, îi pot face să aștepte, să se obișnuiască să primească vești de la tine, afacerea ta, compania ta.

Ai nevoie de ajutor?

Încearcă un kit de marketing!

Alege software-ul pentru trimiterea newsletter-ului

Chiar dacă ești la început cu afacerea ta și lista de e-mail nu este foarte mare, tot ai nevoie de un software de marketing prin e-mail dedicat, în primul rând pentru a te asigura că buletinul informativ prin e-mail ajunge în căsuțele de e-mail ale destinatarilor.

Apelează la un instrument de buletin informativ prin e-mail care se potrivește bugetului, obiectivelor și abilităților tehnice.

Chiar dacă la început poate nu o să ai nevoie de toate caracteristicile pe care le oferă un serviciu specializat de marketing prin e-mail, este bine să te orientezi către unul care se potrivește perfect prezentului, dar se poate adapta cu ușurință viitorului.

Poate că la început nu o să ai nevoie de funcții avansate precum testarea A/B, dar pe măsură ce afacerea ta se dezvoltă, trimiterea buletinelor informative prin e-mail pot deveni parte a strategiei ample de marketing prin e-mail.

Atunci când alegi software-ul pentru trimiterea newsletter-ului ar trebui să ții cont de câteva caracteristici pe care acesta le oferă, inclusiv:

  • Automatizarea e-mailurilor

Trimiterea automată de e-mailuri după o anumită acțiune, la o oră anume sau cu o anumită ritmicitate (de exemplu e-mailul de bun venit care, de regulă, este trimis la câteva secunde după înscriere sau sign-up).

  • Segmentarea

Segmentarea oferă posibilitatea împărțirii listei de abonați pe segmente pentru a oferi conținut relevant pe baza caracteristicilor comune.

  • Personalizarea

Personalizarea oferă posibilitatea adăugării unei note personale, de exemplu includerea prenumelui destinatarului în conținutul e-mailului, ceea ce îi conferă căldură, destinatarul consideră că acel mesaj a fost scris special pentru el.

  • Programarea

Cu ajutorul acestei funcții poți alege momentul trimiterii e-mailului, scris în prealabil.

  • Testarea e-mailului

Posibilitatea de testare a newsletter-ului înainte de a-l trimite întregii liste de abonați. Este important să verifici cum va arăta acesta atât pe desktop cât și pe dispozitivele mobile.

  • Capacitatea de testare A/B

Cu ajutorul acestei funcții ai posibilitatea trimiterii a două versiuni de e-mail și analizarea rezultatelor.

  • Măsurarea și analiza campaniei

Posibilitatea de a analiza ratele de deschidere, ratele de click, ratele de respingere, rata de dezabonare pentru fiecare newsletter pe care îl trimiți.

  • Șabloane incorporate și teme personalizate

Posibilitatea de a personaliza aspectul, fonturile, culorile și imaginile cu ajutorul funcțiilor de glisare și plasare („drag and drop”).

  • Respectarea standardelor de protecție a datelor cu caracter personal (GDPR).

Mulți dintre furnizorii de servicii de e-mail marketing oferă servicii gratuite care pot fi utilizate pentru un anumit număr de contacte sau de e-mailuri trimise.

Configurează lista de abonați

Pentru a putea trimite newsletter-ul trebuie să ai o listă de adrese de e-mail. Și aici sunt câteva aspecte de care trebuie să ții cont. În primul rând, trebuie să te asiguri că toți cei cărora le trimiți newsletter-ul și-au dat acordul pentru aceasta, de regulă prin intermediul unui formular de înscriere la newsletter. Astfel respecți legea privind protecția datelor cu caracter personal, dar crești și gradul de livrare a e-mailurilor.

Un alt aspect de care trebuie să ții cont: nu cumpăra niciodată liste de e-mail. Dacă o faci riști ca e-mailurile să nu fie livrate și credibilitatea ta ca expeditor să fie grav afectată. Dubla înscriere (double opt-in), adică confirmarea la înscriere, este cea mai bună practică pentru a-ți crea o listă de e-mail curată.

De asemenea, este foarte important să menții lista de e-mail curată, adică să elimini din listă contactele care s-au dezabonat sau care nu mai doresc să primească newsletter-ul tău, contactele care sunt inactive și altele. Din fericire, cele mai multe software-uri de marketing prin e-mail oferă aceste servicii.

Creează un formular de înscriere la newsletter și încorporează-l pe site-ul tău

Pentru a-ți mări lista de abonați este important să creezi un formular de înscriere pe care să-l incluzi pe site-ul tău web. Poți include acest formular și pe rețelele sociale, pe toate canalele tale de marketing, astfel încât să-ți crești lista de abonați. Adaugă un link de abonare la newsletter, dar și actualizări ocazionale, pe toate canalele tale sociale (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn).

Cel mai bun loc unde poți include un formular de înscriere la newsletter este pagina web a site-ului tău. Îl poți include în antet, în subsolul paginii sau oriunde consideri adecvat, sau poți crea o fereastră pop-up care se deschide atunci când cineva îți vizitează site-ul. Chiar dacă sunt un pic enervante aceste ferestre pot fi foarte eficiente. Totuși trebuie să acorzi o atenție deosebită la ferestrele pop-up de pe dispozitivele mobile. Google poate penaliza site-urile care folosesc ferestrele pop-up care influențează într-un mod negativ gradul de utilizare.

Pentru a determina cât mai mulți oameni să se înscrie la newsletter-ul tău, trebuie să-l faci cât mai atractiv, să explici la ce valoare să se aștepte cei care se înscriu, ce conținut deosebit are newsletter-ul precum și frecvența acestuia. Ține minte că întotdeauna trebuie să oferi ceva în schimbul obținerii unor date cu caracter personal, cum este adresa de e-mail, fie că este vorba despre un conținut exclusiv, reduceri în avans, înscrierea la un concurs sau la un giveaway, etc.

Un alt mod de a mări lista de abonați, de a obține mai multe adrese de e-mail îl reprezintă folosirea formularelor de înscriere la evenimentele pe care le organizezi, bineînțeles în concordanță cu legile privind protecția datelor cu caracter personal (GDPR, General Data Protection Regulations).

Folosește pagini de destinație care cresc numărul de înscrieri

Atunci când o persoană dă click pe un anunț postat de tine ar trebui să fie direcționat către o pagină de destinație care îl încurajează să facă o anumită acțiune în cazul acesta, înscrierea la buletinul tău informativ.

Paginile de destinație sunt concepute pentru anumite campanii, au un scop  bine definit și se concentrează în întregime pe conversie. Acestea au un conținut minim necesar care îndeamnă vizitatorul să facă o acțiune (să cumpere un produs, să se înscrie la newsletter, sau orice acțiune dorești să facă).

Așadar trebuie să construiești o pagină de destinație care să fie cât mai evidentă și să conțină un singur îndemn și anume acela de a se înscrie la newsletter.

Alege un șablon de newsletter

Acum că ai o listă de abonați și ai stabilit obiectivele pe care vrei să le atingă newsletter-ul, este timpul să treci la realizarea efectivă a acestuia.

Vestea bună este că mai toate serviciile de e-mail marketing oferă o gamă largă de șabloane de newsletter, concepute profesional. Chiar dacă ești începător, fără abilități de design, poți folosi unul dintre acele șabloane ca punct de plecare în realizarea newsletter-ului. Astfel vei scuti mult timp și multe dureri de cap.

Alege cel mai potrivit șablon pentru newsletter-ul tău având tot timpul în minte ce vrei să transmiți abonaților tăi. De asemenea, trebuie să te asiguri că șablonul ales este compatibil și cu dispozitivele mobile. Nu trebuie neglijat acest lucru deoarece, în ziua de azi, mulți oameni folosesc telefonul mobil pentru a-și citi e-mailurile.

Personalizează șablonul, alege dimensiunea și conținutul newsletter-ului

Acum că ai ales șablonul, este timpul să-l personalizezi. Cu ajutorul editorului „drag and drop” (tragere și plasare) este ușor să faci acest lucru.

Plasează numele mărcii, logo-ul companiei în partea de sus. Designul buletinului informativ ar trebui să fie în concordanță cu identitatea mărcii pe care ai creat-o și o folosești deja pe alte canale de comunicare. Astfel, afacerea ta, marca ta, va fi văzută ca fiabilă, consecventă și credibilă. Abonații vor ști, în acest fel că e-mailul este de la tine, se realizează o legătură între ei și brandul tău.

Acum este timpul să adaugi conținut newsletter-ului. Ca regulă generală, este bine să începi cu ce ai cel mai important de comunicat. Piramida inversată este o tactică împrumutată din jurnalism, dar care funcționează foarte bine și în spațiul digital. Din cauză că cititorii de multe ori nu au răbdare să citească până la sfârșit, este bine să începi cu cele mai importante informații, precum anunțarea unor oferte speciale, lansări de noi produse, anumite actualizări, sau ce ai de comunicat. Astfel le vei atrage atenția, oferindu-le ceea ce își doresc mai întâi.

Este bine să știi că nu ai întotdeauna nevoie de un șablon plin de grafică. Chiar și newsletterele cu un format minim de text și culoare vor arăta foarte bine. De altfel, de multe ori, șabloanele de text simple, care arată ca un e-mail obișnuit, funcționează mai bine, sunt mai eficiente. Oamenii le percep ca fiind mai personale și mai puțin ca pe o reclamă.

Un punct cheie în crearea newsletter-ului îl reprezintă adăugarea butonului CTA (Call To Action) care îndeamnă la o acțiune. Acesta reprezintă practic punctul de conversie, atingerea obiectivului newsletter-ului. De aceea trebuie să-i acorzi atenția cuvenită. În acest sens este indicat ca pentru acest buton să folosești o culoare care iese în evidență și să folosești cuvinte de acțiune care încurajează cititorul să facă acea acțiune (de exemplu: „înscrie-te la buletinul informativ”, sau „citește ultimul articol… „, etc.).

De asemenea, locul pe care îl ocupă acest buton în newsletter este foarte important. Trebuie să-l așezi strategic. Trebuie să atragă atenția cititorului, dar în același timp trebuie să nu perturbe experiența acestuia. Asigură-te că plasezi acest buton în newsletter astfel încât cititorul să nu fie nevoit sa deruleze pentru a-l vedea.

Un alt aspect important în crearea newsletter-ului îl reprezintă subiectul acestuia, ceea ce vede destinatarul în căsuța de inbox înainte de a deschide e-mailul. Este vital ca acesta să-l îndemne pe destinatar să deschidă și să citească mesajul. De aceea este bine să incluzi cuvinte care să-i ațâțe curiozitatea, să-l facă să dea click și să citească. Dacă nu ești sigur ce să alegi poți derula un test A/B folosind două linii de subiect și s-o alegi pe aceea cu randamentul cel mai bun.

Un alt punct forte al newsletter-ului îl reprezintă personalizarea acestuia. În ziua de azi, personalizarea a devenit o strategie de marketing necesară. Destinatarul trebuie să simtă că mesajul a fost scris pentru el personal, pentru a răspunde nevoilor lui. Astfel, cititorul va citi cu drag mesajul, va da click pe el și, de ce nu, îl va partaja cu alte persoane dragi.

Introducerea prenumelui destinatarului în conținutul e-mailului este întotdeauna benefică.

Include în newsletter și link-uri către celelalte canale de comunicare, către rețelele de socializare (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, etc.). Conectarea între toate aceste canale conduce la un public loial și implicat.

Asigură-te că respecți regulile de confidențialitate și datele cu caracter personal

Înainte de a trimite newsletterele sau a oricărui tip de e-mail întotdeauna asigură-te că ești în conformitate cu prevederile legale. Nerespectarea legislației cu privire la confidențialitate, protecția datelor cu caracter personal și anti-spam poate implica taxe și penalități. Mai mult, raportarea ca spam a mesajelor tale poate conduce la marcarea e-mailurilor tale ca nedorite sau la dezactivarea contului tău pe anumite platforme, lucru pe care bineînțeles că nu-l dorești.

Așadar, întotdeauna:

  • Respectă reglementările privind protecția datelor GDPR (General Data Protection Regulations)

Această lege a fost implementată în 2018 și este aplicabilă oricărei persoane care prelucrează și/sau stochează date cu caracter personal al persoanelor aflate în Uniunea Europeană (UE).

  • Respectă legislația anti-spam

Aceste legi protejează consumatorii de spam și amenințări electronice.

  • Abonații trebuie să fie înscriși

Este important ca înainte de a trimite newsletter-ul să te asiguri că destinatarul și-a dat acordul explicit pentru primirea acestuia. Dubla înscriere (double opt-in) este o modalitate bună în acest sens. Atenție! Chiar și clienții care își dau adresa de e-mail în momentul achiziției unui produs trebuie să-și exprime acordul cu privire la primirea de buletine informative de la tine.

  • Niciodată nu cumpăra liste de e-mail

Această practică nu este conformă cu legislația GDPR, în plus poate duce la o proastă reputației și excluderea ta de pe platforma de marketing prin e-mail.

  • Întotdeauna, e-mailul trebuie să conțină un buton, un link de dezabonare

Este foarte important să-i oferi abonatului libertatea de a se dezabona oricând de la newsletter-ul tău.

  • Include informațiile de contact ale companiei tale

Pentru a fi în concordanță cu legea, întotdeauna include datele companiei în subsolul fiecărui e-mail.

Previzualizează și testează newsletter-ul

Newsletter-ul este gata. Înainte de a trimite e-mailul listei de abonați trebuie să te asiguri că acesta corespunde din toate punctele de vedere. Odată ce ai apăsat pe butonul de trimitere nu mai poți corecta nimic. De aceea este bine să testezi newsletter-ul înainte de a-l trimite clienților și abonaților.

Asigură-te că e-mailul ajunge în căsuța de e-mail și nu ca spam. Pentru a elimina această posibilitate trimite versiuni de testare a newsletter-ului către câteva tipuri de clienți de e-mail (Gmail, Yahoo, etc.) majoritatea platformelor de marketing prin e-mail oferă aceasta funcție.

Marea majoritate a platformelor de buletine informative prin e-mail permit trimiterea unui e-mail de test înainte de a-l trimite întregii liste de e-mail. Cu ajutorul acestei caracteristici pot fi identificate greșeli de ortografie, dar și greșelile de formatare. Este foarte important să verifici cum apare formatarea atât pe desktop cât și pe dispozitivele mobile (aproximativ 40% dintre e-mailuri sunt deschise pe telefoanele mobile inteligente).

Nu toți furnizorii de e-mail citesc codul de e-mail în același mod.

Uneori un mesaj care arată excelent la un anumit tip de clienți de e-mail poate arăta teribil la altul (de exemplu un e-mail poate arăta foarte bine în Gmail, dar poate arăta foarte rău în Yahoo, sau invers). Sau un e-mail poate arăta foarte bine pe desktop, dar foarte rău pe dispozitivele mobile. De aceea este foarte important să practici aceste teste și să faci ajustările necesare înainte de a trimite newsletter-ul întregii liste de adrese de e-mail.

Un alt aspect important pe care trebuie să-l testezi este testul alternativ. Unii clienți de e-mail nu încarcă imaginile corect, nu afișează HTML corect, de aceea este esențial să te asiguri că mesajul tău va arăta excelent și ca test simplu. De asemenea, verifică ușurința cu care se face click pe link-uri și că mail-ul tău este relevant și fără fotografii. Dacă CTA-ul este reprezentat de o imagine, fără un test alternativ cu siguranță rata de conversie va avea de suferit, și bineînțeles că nu-ți  dorești acest lucru.

Deci, pentru a avea succes cu newsletter-ul trebuie să efectuezi toate aceste teste.

Trimite newsletter-ul

Acum că ai parcurs toți pașii enumerați până acum, este timpul să trimiți e-mailul cu buletinul informativ.

După ce ai selectat lista de abonați, apasă butonul „Trimite”. Tot ce ai de făcut acum este să aștepți rezultatele.

Analizează rezultatele

Majoritatea serviciilor de marketing prin e-mail vin cu funcții care permit analiza performanțelor unei campanii, oferind valori importante de marketing prin e-mail, precum rata de deschidere, rata de click, rata de dezabonare, rata de respingere, etc.

Valorile care trebuie urmărite și cărora trebuie să le acorzi atenție includ:

  • Rata de deschidere

Rata de deschidere reprezintă procentul de deschideri din numărul total al celor care au primit e-mailul.

  • Rata de click

Rata de click reprezintă procentul de abonați care dau click pe un link din buletinul informativ după deschiderea acestuia.

  • Rata de dezabonare

Rata de dezabonare reprezintă procentul de abonați care se dezabonează de la primirea newsletter-ului după deschiderea acestuia.

  • Rata de respingere

Rata de respingere se referă la procentul de e-mailuri care nu au ajuns în căsuța de e-mail a abonaților din cauză că au fost returnate de serverul destinatarului. Acest lucru se poate întâmpla din cauză că serverul destinatarului este inactiv sau căsuța de e-mail este plină („soft bounces”) sau din cauză că adresa de e-mail nu este corectă sau nu mai există („hard bounces”). Aici trebuie să reamintim importanța dublei înscrieri (double opt-in), dar și a menținerii unei liste de adrese de e-mail, de abonați, curată, pentru a evita astfel de situații neplăcute.

Analiza rezultatelor, a performanței newsletter-ului este o parte esențială a unei strategii eficiente de marketing prin e-mail. În urma acesteia poți identifica problemele tehnice din timpul campaniei, dar și ce tip de conținut, format, frecvență, etc. funcționează cel mai bine pentru publicul tău.

În acest fel vei înțelege ce funcționează și ce nu funcționează în campaniile tale de buletine informative prin e-mail pentru ca, în final să le îmbunătățești eficacitatea, acestea să-și atingă scopul pentru care au fost create.

Newsletter-ul este o modalitate eficientă de a interacționa cu clienții actuali și potențiali, de a-ți face cunoscută afacerea, brandul, de a crește gradul de conștientizare a produselor și serviciilor pe care le oferi, de a crea o conexiune, de a-ți crește vânzările.

Cheia de a face un buletin informativ interesant și de a-ți fideliza clienții este să le oferi conținut valoros, mai degrabă decât un argument de vânzare. Oferind sfaturi, resurse și informații relevante abonaților tăi, îi poți menține implicați, poți genera trafic către site-ul și blogul tău, iar, în final, poți crește vânzările.

Acum că cunoști pașii pentru crearea unui newsletter este timpul să treci la treabă. Succes!

⇒Alege un kit de marketing pentru crearea unui newsletter!

Te-ar putea interesa

Cele mai vândute Kituri

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Templateuri kituri de marketing digital

OBȚINE 15% DISCOUNT

la prima ta comandă


Și bucură-te de template-uri de marketing și sfaturi gratuite, super utile pentru afacerea ta!

GDPR

Super! Codul tău de reducere te așteaptă în inbox.