Crearea profilului clientului ideal reprezintă o prioritate, primul pas al unei strategii eficiente de marketing.
Multe companii, din dorința de a vinde cât mai mult, se adresează unui public cât mai larg, rezultatul nefiind întotdeauna conform așteptărilor. Astfel, ajung să investească mult, atât bani cât și timp, în campanii al căror rezultat de cele mai multe ori este nesatisfăcător. În loc să atragă cât mai mulți clienți atrag mai puțini și nu întotdeauna pe cei ideali.
Crearea profilului clientului ideal te ajută să încadrezi clienții în anumite tipologii astfel încât să creezi cele mai eficiente strategii de marketing. În acest mod, potențialii pot percepe mai bine oferta de produse sau servicii și modul în care acestea vin în întâmpinarea nevoilor lor.
Clientul ideal este acel client care apreciază valoarea produsului sau serviciului oferit, plătește prețul cerut fără a negocia, interacționează pozitiv cu afacerea ta, oferă feedback pozitiv, atrage noi clienți, recomandă produsele altor persoane, este alături de tine de afacerea ta, pe tot parcursul, chiar și în momentele mai puțin fericite.
Așadar, stabilirea profilului clientului ideal, a avatarului de client, reprezintă cea mai importantă etapă a unei strategii eficiente de marketing.
Citește în continuare pentru a afla ce reprezintă mai exact profilul clientului ideal, cum îl poți crea și cum te poate ajuta să-ți crești afacerea.
Ce este profilul clientului ideal
Ce este profilul clientului ideal
Profilul clientului ideal, Persona sau Avatarul de client ideal reprezintă acea strategie care ajută la determinarea clienților potențiali care au cele mai mari șanse de a face conversii.
Crearea profilului clientului ideal reprezintă o modalitate inteligentă de a atrage și a reține clienții.
Un profil de client ideal susține strategia de vânzări a unei companii prin adresarea super țintită doar acelui segment de clienți potențiali care sunt cel mai probabil să facă conversii.
Avatarul de client, profilul clientului ideal, este acea persoană cu care comunici atunci când creezi mesaje, când creezi oferte, când creezi campanii de marketing. Este persoana căreia i te adresezi, care rezonează cu mesajul tău și cu oferta ta, este persoana cu care construiești o relație, care să dureze cât mai mult și care să fie cât mai profitabilă.
Definirea avatarului de client mărește eficiența eforturilor de marketing și vânzări, reducând costurile, și duce la creșterea conversiilor.
Totul este la dispoziția ta, chiar acum.
Kitul de Marketing al Antreprenorului este un mod RAPID pentru a obține mai mulți clienți și venituri reale din mediul digital, RAPID și fără bătăi de cap.
De ce? Deoarece vei primi template-uri gata făcute de noi, unde trebuie doar să completezi spațiile libere cu recomandări de la specialiștii KMD. Apoi, te vei bucura de rezultatele campaniilor.
Vei primi instant peste 150 de template-uri și materiale de marketing, vânzări și graphic design, pentru a ajunge unde îți dorești.
E atât de simplu să înregistrezi rezultate pozitive.
Importanța creării profilului clientului ideal
Crearea profilului clientului ideal, a avatarului de client, prezintă numeroase beneficii:
Personalizarea
Poți folosi personalizarea bazată pe profilurile clienților ideali pentru a-ți personaliza site-ul web în concordanță cu nevoile specifice și așteptările grupului respectiv.
Personalizarea ajută la construirea încrederii în brandul tău, în marca ta.
Crearea de conținut personalizat
Odată identificat avatarul de client poți crea conținut personalizat care să rezoneze cu acesta și care să-l însoțească în călătoria sa de cumpărător, customers journey, pe tot parcursul acesteia. Procedând astfel vei maximiza oportunitățile de conversie.
Cunoscându-ți bine publicul poți oferi conținut personalizat segmentului potrivit, la momentul potrivit, care să satisfacă o nevoie actuală a acestuia, să îi ofere o soluție, un mijloc de a-și atinge obiectivele.
Află mai multe despre personalizare aici (trimitere la articolul Personalizarea e-mailurilor)
Segmentarea
Cunoașterea avatarului de client te ajută la segmentarea listelor de clienți. Potrivit unei statistici realizate de Hubspot, „Statistici de marketing pentru 2022” e-mailurile personalizate cresc ratele de click cu 14%, conversiile cu 10% și generează un trafic de 18 ori mai mult.
Segmentarea și personalizarea sunt parte esențială a strategiei generale de marketing.
Citește articolul dedicat – trimitere la articolul „Cum îți segmentezi audiența și cum o targetezi corect”
Cercetarea cuvintelor cheie
Odată creat avatarul de client și identificate nevoile acestuia, poți crea conținut axat pe cuvinte cheie, țintit acelui profil de client. Motoarele de căutare le vor indexa astfel încât acestea vor fi descoperite de clienți în timpul procesului de căutare.
Proces de vânzare mai fluid
Definirea avatarului de client te ajută să înțelegi mai bine procesul prin care clienții iau deciziile, sursele pe care le folosesc pentru recomandare, cum caută un furnizor de produse și servicii sau un partener, precum și ciclul mediu de vânzări.
Folosind aceste informații îți poți adapta procesul de vânzare fiecărui profil de client ideal.
Fidelizarea clienților
Atunci când îți adaptezi produsul pentru a satisface un anumit tip de cumpărător, acesta simte acest lucru, simte că te raportezi la nevoile și problemele sale, ceea ce duce la încurajarea achizițiilor repetate, fidelizarea acestuia.
Bate concurența
Crearea profilului clientului ideal, sau a mai multora, te ajută să atragi, să te califici și să vinzi doar acestor clienți, evidențiindu-te astfel față de concurență.
Reducerea costurilor de marketing
Crearea profilului clientului ideal te ajută să nu cheltuiești resurse (bani, timp, echipă) pentru audiențe care nu se vor converti și să atragi doar clienți ideali cu care poți construi o relație cât mai îndelungată.
Planificarea și lansarea mai multor campanii de marketing de succes.
Cum creezi profilul clientului ideal
Pentru a putea crea profilul clientului ideal trebuie să colectezi informații despre acesta. În acest sens trebuie să privești la interior și să determini care sunt cei mai buni clienți ai tăi și să colectezi date despre aceștia.
Studiile arată că 80% din încasări sunt generate de 20% dintre clienți. Trebuie să-i identifici pe aceștia și să îi împarți în câteva categorii în funcție de elementele în comun, cum ar fi obiceiurile de cumpărare, ce cumpără, ce sume cheltuiesc, de ce cumpără, etc.
Datele care trebuie incluse în profilul clientului ideal includ:
Date demografice
Datele demografice pot include:
- vârsta
- genul
- etnia
- locația geografică și fusul orar
- limba
- nivelul de educație
- statul economic, nivelul veniturilor
- starea civilă
- copii
- profesia
- tipul afacerii sau industria, etc.
Culegerea acestor date este importantă atunci când acestea sunt relevante pentru oferta ta și te ajută să îmbunătățești campaniile de marketing.
Date psihografice
Spre deosebire de datele demografice care sunt obiective, datele psihografice sunt mai sensibile. Acestea fac referire la modul în care gândesc clienții, ce îi motivează și de ce cumpără.
Datele psihografice pot include:
- credințe și opinii
- personalitate și valori
- aspirații, obiective, vise, dorințe
- atitudine
- stil de viață
- priorități
- modul de cheltuire a banilor
- hobby-uri, modul de petrecere a timpului liber
- griji, temeri, etc.
Trebuie să acorzi atenție deosebită doar caracteristicilor care se aliniază cu ceea ce oferi tu și celor care determină un potențial client să se convertească.
Date comportamentale
Datele comportamentale se referă la acțiunile clienților sau la lipsa acestora. Cum iau deciziile, când cumpără, ce cumpără, etc. Este important să înțelegi cum acțiunile lor, sau lipsa acestora, se raportează la ofertele tale.
Datele comportamentale pot include:
- date cu privire la acțiunile care au dus la conversie
- date de marketing intern, cum ar fi ratele de click, ratele de
- deschidere a e-mailurilor, aprecierile, like-urile, pe rețelele
- sociale și distribuirile pe acestea
- date cu privire la feedback-ul clienților, părerile lor despre
- produsele și serviciile oferite, cum au ajuns să cumpere și de ce
- rămân fideli brandului tău
- date despre interacțiunea clienților potențiali și a clienților
- actuali cu brandul tău; cum și când au interacționat cu acesta
- date despre modul în care clienții potențiali adună informații
- înainte de a face o achiziție
- analiza vânzărilor și ce a determinat creșterea acestora, etc.
Deși poate părea descurajant la început, colectarea acestor date se realizează mult mai ușor azi, în plină ascensiune a erei digitale, având la dispoziție o serie de instrumente și resurse disponibile online, precum:
- Google Analytics
Acest instrument îți oferă informații prețioase despre avatarele tale, precum date demografice, ce conținut și ce pagini apreciază cel mai mult, căutările efectuate pe site, proveniența traficului, etc.
- Analiza rețelelor de socializare (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn)
- Rapoarte prin e-mail
- Studii oficiale realizate de organisme precum Institutul Național de Statistică
- Platforma de marketing sau CRM (Customer Relationship Management), etc.
Totuși, aceste cercetări nu vor oferi imaginea completă, de aceea trebuie să aprofundezi cercetările. În acest sens poți recurge la interviuri cu clienții actuali și potențiali. Aceste interviuri se pot realiza, ideal, în persoană, față în față, sau telefonic, dar și prin intermediul unor sondaje sau chestionare prin e-mail. În urma acestora poți obține informații prețioase, atât cantitative cât și calitative.
Informațiile necesare pentru a crea profilul clientului ideal depind de tipul afacerii tale, de tipul de produse sau servicii pe care le oferi. Astfel, dacă ai o afacere B2C (Business to Customers) trebuie să pui accent pe datele demografice (vârstă, sex, locație, etc.), obiceiurile de a cheltui, dar și veniturile clienților, iar dacă ai o afacere B2B (Business to Business), accentul trebuie pus pe sectorul de activitate, totalul activelor, cât cheltuiesc, ce alți furnizori folosesc, etc.
Întotdeauna, încearcă să pui doar întrebările care sunt relevante pentru afacerea ta, pentru a nu plictisi audiența și a o face să renunțe la completarea unui chestionar, de exemplu, înainte de a răspunde la întrebări.
Întreabă clienții mulțumiți ce le place la produsul sau serviciul oferit, dar și ce ar schimba la acestea dacă ar putea.
Pentru a atrage cât mai mulți clienți și pentru a-i fideliza chestionează și câțiva dintre clienții care cumpără mai rar și află ce i-ar face să cumpere mai des de la tine.
Odată colectate toate aceste informații, este timpul să configurezi profilul clientului ideal. Poți crea unul sau mai multe avataruri, în funcție de segmentele de clienți pe care le targetezi.
Folosește aceste informații și configurează profilul clientului ideal utilizând următoarele categorii:
- context și informații demografice
- provocările cu care se confruntă clienții
- obiectivele companiei
- stilul de comunicare
- procesele de luare a deciziilor și de cumpărare.
Cunoașterea cu exactitate a clientului ideal pentru afacerea ta face marketingul mult mai simplu și procesul de vânzare mult mai ușor. Totodată, crearea profilului clientului ideal te ajută să vinzi persoanelor potrivite, să crești satisfacția și retenția clienților.
Crearea profilului clientului ideal poate diferenția afacerea ta de concurență și, prin urmare, poți reduce cheltuielile de marketing în timp ce vânzările și veniturile companiei cresc.
Ajungi la clientul ideal.
Te-ai întrebat cum ar fi dacă ai avea la dispoziție conținut „gata-făcut” pentru campaniile de marketing în care să promovezi și vinzi produsele și serviciile tale cât mai eficient cu putință?
Folosește Kitul de Marketing al Antreprenorului și crește-ți rapid încasările, fără efort și timp pierdut. E mai simplu decât bănuiești.